Media Digest 2024

Marktoverzicht

Het radiolandschap in het Noorden en het Zuiden is erg verschillend. Het Noorden heeft zich lang gekenmerkt door een dominantie van de publieke zenders, maar deze worden vandaag de dag sterk beconcurreerd door Q-Music, Joe FM en Nostalgie Vlaanderen.

In het Zuiden, daarentegen, dateert de concurrentie tussen de privé- en publieke zenders van langer geleden. Twee privé radio’s, Bel RTL en Contact, zijn sinds lange tijd de belangrijkste spelers, maar de strijd met VivaCité (RTBF) en Nostalgie (privé) is hevig.

Hoewel dat de transistor en de autoradio veruit de twee meest populaire platforms blijven, zien we een geleidelijke ontwikkeling van het radio luisteren via Internet, voornamelijk bij de jongeren: 16% van de 12-24 jarigen zou al via hun computer naar de radio hebben geluisterd, 20% via hun gsm. Het luisteren via Internet vertegenwoordigt 8% van het bereiksvolume van de 12 jaar en ouder tegen 14% van het bereiksvolume van de 12-24 jarigen.

Voordelen van de radio:

  • geografische selectiviteit (“lokale” radio’s, vooral in het Zuiden)
  • socio-demografische selectiviteit (het publiek van elke radio heeft een welbepaald profiel)
  • snelle dekkings- en herhalingsopbouw
  • interessante kostprijs/000 vergeleken met andere media
  • geringe technische kosten (in vergelijking met andere media)

Nadelen van de radio:

  • zwakke aandachtsgraad, medium dat vaak wordt gebruikt als achtergrondgeluid