Media Digest 2024

Marktoverzicht

Het gebruik van mobiel Internet nam wat tijd om voet aan de grond te krijgen in België, vooral door de kosten van de apparaten en de connectiekosten, maar een groeiend aantal Belgen beschikken over smartphones, tabletten en andere apparaten die het toelaten om op de 3G/4G/GPRS netwerken en/of op Wifi te gaan. Immers naast het verschijnen van instapapparaten van het gamma, heeft het einde van het verbod op koppelverkoop in april 2009 de telecomoperatoren de mogelijkheid geboden om packages aan te bieden die zowel een abonnement tot de data als de smartphone/tablet om zich te connecteren bevat. De kosten van de connecties nemen ook geleidelijk af.

Gezien de late ontwikkeling van het fenomeen, hebben de CIM-studies ook de tijd genomen om reking mee te houden met dit fenomeen. Echter, naast de gegevens van penetratie van verschillende apparaten, publiceert de CIM sinds 2015 doelgroepgegevens voor sites die deelnemen aan de studie. Voor mobiele toepassingen, daarentegen, hebben we nog steeds alleen trafic gegevens.

Het commerciële aanbod, ondertussen, zet zijn ontwikkeling voort of dit nu is via “apps”, display op de websites en mobiele applicaties of nog door de aanwezighed in digitale edities van perstitels om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Voordelen van mobile:

  • zeer upscale en high tech profiel van de gebruikers
  • zeer intuïtieve en persoonlijke ervaring
  • mogelijkheid tot geografische bepaling van de doelgroep
  • mogelijkheid tot m-commerce

Nadelen van mobile:

  • beperkte en gefragmenteerde doelgroep
  • complexe, weinig gestandaardiseerd en geuniformiseerd (Apple vs de verschillende versies van Android, …)
  • moeilijk te meten

Het commerciële aanbod van mobile evolueert snel, net als de tarieven. De meest gebruikte communicatievormen zijn op dit moment de volgende :

  • “display” (banners, …) op mobiele versies van websites of in mobiele applicaties
  • “pre-rol” van mobiele video’s
  • mobile “search”
  • digitale edities van magazines/kranten
  • de ontwikkeling van eigen mobiele applicaties

Kijken we naar de tarificatie, dan zien we dat, net als bij de Internet websites, de campagnes getarifieerd kunnen worden:

  • per periode: Cost/day, Cost/week, …
  • in functie van gegenereerde impressies: Cost/000
  • in functie van de objectieven: Cost/lead, Cost/click, Cost/view, Cost/download …

Indien men zou kiezen voor een aanwezigheid op “premium” websites, dan is het eveneens mogelijk om in “package” te kopen om contacten of leads te genereren.  Ten slotte kunnen de mobile campagnes vaak gecombineerd worden met klassieke online of offline aanwezigheid door middel van packages.