Media Digest 2019

Marktoverzicht

In vergelijking met een aantal buurlanden is de penetratie van het Internet nog eerder laag in België. Volgens ISPA waren er begin 2016 4.1 miljoen internetaansluitingen in België, waarvan 3.7 miljoen residentiële aansluitingen. Bijna alle aansluitingen zijn breedbandaansluitingen en hiermee is België koploper in Europa.

Het aandeel van het Internet is nog steeds minimaal; Internet neemt ongeveer 5% van de reclame-investeringen voor zijn rekening. In 2016 worden er 10 Internetregies met in totaal 2014 websites gemeten door Nielsen; een aantal dat eerder beperkt is in verhouding tot het aantal gecommercialiseerde sites en regies in België. Het zijn hln, nieuwsblad en sudpresse waar volgens de Nielsen het meest geïnvesteerd werd in 2016.

Search Engine Marketing neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen de online marketing, maar worden momenteel nog niet door Nielsen gemeten, net zo min als Real Time Bidding.

Voordelen van het Internet:

  • internationale markt
  • snel, soepel en flexibel
  • zeer uitgebreide creatieve mogelijkheden
  • one-to-one, interactiviteit
  • tactisch (testen, follow-up online, ROI, …)
  • modern en toekomstgericht

Nadelen van het Internet:

  • zeer technisch jargon
  • complex, weinig gestandaardiseerd en geüniformeerd
  • moeilijk te meten

Vandaag zijn display advertenties (banner, skyscraper, …) nog steeds de meest gebruikte formaten. We zien echter de tendens dat adverteerders steeds vaker kiezen voor integraties en advertorials.

Meer en meer sites worden gecommercialiseerd door regies die naast Internet ook andere mediumtypes in portefeuille hebben, waarbij de sites zowel apart als in crossmedia packages worden aangeboden.

De tarieven schommelen van regie tot regie: tarieven per dag, tarieven per aantal “impressions”, enzovoort.