Media Digest 2019

Marktoverzicht

België behoort tot de landen met het grootste aantal zalen per 1 000 km² in West-Europa. In 2019 worden er 402 bioscoopzalen commercieel geëxploiteerd. Ze zijn verdeeld over 52 complexen waarvan er 24 (46%) 8 of meer zalen hebben en dus tot de categorie multiplex gerekend kunnen worden. De kwaliteit en het comfort van deze zalen zijn eveneens uniek in de wereld; zij beschikken onder andere over een hoge geluid- en beeldkwaliteit en ultrabrede schermen.

Met een alternatieve programmatie, Art Houses, megafestaties zoals Opera in de Cinema, de Film Days en het vertonen van voetbalwedstrijden en popconcerten op groot scherm, wordt de laatste jaren geprobeerd een ander publiek naar de bioscoop aan te trekken. Daarnaast wordt het bioscoopbezoek in een breder onderdeel van het vrijetijdsspectrum geïntegreerd; naast bioscoop worden ook shopping-, drink- en eetgelegenheden aangeboden.

Voordelen van de bioscoop:

  • impactvol medium: combinatie van beeld en geluid
  • hoge impact en memorisatie, dankzij aandacht van de kijker
  • kwalitatieve context
  • zeer selectief naar jong en upscale publiek
  • talrijke mogelijkheden on- en off-screen

Nadelen van de bioscoop:

  • langzame bereikopbouw en beperkte frequentie
  • hoge technische kosten

Naast de “klassieke” reclamespots biedt bioscoopreclame ook creatievere mogelijkheden zoals de 3D, de geurende reclamespot en de 4DX-reclame spot, een reclamespot met 20 realistische effecten waaronder rollen, zwaaien en draaien, opveren, trillen, wind, water, regen, geuren, warme lucht, sneeuw, bliksem en mist.