Media Digest 2024

Marktoverzicht

De Belgische affichage markt is traditioneel één van de meest ontwikkelde in Europa, met een zeer hoge densiteit van het affichage park, een zeer grote verscheidenheid aan formaten (40 m², 36 m², 20 m², 16 m² , 10 m², 4 m², 2 m², 1 m², mobiele affichage, enz.) en een hoge graad van concentratie. De reclameruimte kan per stuk of in netwerk worden aangekocht, maar de netwerken vertegenwoordigen vandaag 95% van de bruto-investeringen.

De belangrijkste afficheurs die actief zijn in België zijn: Clear Channel, JC Decaux en Belgian Posters. Echter, 2 regies, Clear Channel en Decaux, zijn goed voor +/-90% van de bruto-investeringen.

Affichage wordt steeds meer doelgericht en probeert de consumenten op steeds meer verschillende plekken te bereiken (horeca, sportclubs, supermarkten…) of aan te spreken door middel van super grote, verlichte of zelfs interactieve affiches. Beetje bij beetje ontwikkeld zich ook een digitaal aanbod met name door de lancering van een digitaal netwerk op stations door Clear Channel en op metro stations door JC Decaux.

De afgelopen jaren werden een aantal nieuwe contracten afgesloten:

  • Clear Channel won in 2015 het contract van het stadsmeubilair in de stad Brussel (behalve Villo! en de metro). Het contract voorziet de installatie van 100 digitale schermen. De regie heeft ook een gigantisch digitaal scherm op de Brouckère markt gebouwd.
  • In 2015 heeft JC Decaux een nieuwe contract met Carrefour groep getekend. Ter vervanging van het Clear Channel Malls netwerk zal JC Decaux 100 digitale schermen op de parkings van de super- en hypermarkten plaatsen.
  • JC Decaux heeft Insert overgenomen en de regie heeft in 2016 nieuwe netwerken JC Decaux Insert Belgium gelanceerd.

Voordelen van de affichage:

  • hoge zichtbaarheid
  • hoge dekkings- en herhalingsgraad
  • geografische selectiviteit
  • mogelijke diversiteit qua formaat
  • creatieve en kwalitatieve mogelijkheden

Nadelen van de affichage:

  • beperkte boodschap (geen argumentatie)
  • zwak aandachtsniveau
  • nood aan een grote hoeveelheid panelen
  • weinig selectief in socio-demografisch opzicht