Media Digest 2024

De zenders: SU Shares 15+

Aandelen schermgebruik op de doelgroep 15 jaar en ouder

Op de doelgroep 15 jaar en ouder is Eén de belangrijkste zender in het Noorden met een aandeel van 32.3% van het bereiksvolume, gevolgd door VTM met een aandeel van 20.4%.

Het jaar 2016 wordt gekenmerkt door de introductie van 14 zenders in de gedetailleerde cijfers van de Audimetrie (Evenaar, PlattelandsTV, Zes en de 11 regionale zenders), twee rebrandings (Q2 ex-2Be en Caz ex-Acht) en een sportieve zomer door de Euro 2016 en de Olympische spelen.

Het is de integratie van de nieuwe zenders die de meeste invloed uitoefent op het gehele jaar 2016 voor de doelgroep 15 jaar en ouder: dit vertaalt zich in een stijging van de groep “Others Thema Nl” (+1.6 punt ten opzichte van 2015) en een verlies van 1 punt van de groep “Other Nl” waarbij de zenders voorheen waren opgenomen.

Vervolgens merken we dat er een zeer lichte stijging van de publieke zenders is die de wedstrijden van de Euro en de Olympische Spelen uitgezonden hebben (Eén: +0.4 punt; Canvas: +0.1 punt).

VTM lijkt getroffen door deze evoluties: VTM verliest 1.1 punt voor deze doelgroep in 2016. Q2, Vitaya, Vier en Vijf zijn stabieler (-0.4, +0.1, +0.3 en -0.5 punt).


In het Zuiden is RTL-TVI de belangrijkste zender (20.5%), gevolgd door La Une (15.8%). De overflow van de Franse zenders is belangrijker dan die van de Nederlandse zenders in het Noorden: het aandeel van TF1 kan geraamd worden op bijna 11%.

2016 werd vooral gemarkeerd door de aanwezigheid van de Euro 2016 en de Olympische Spelen. Een aantal zenders werden toegevoegd aan de gedetailleerde data van de Audimetrie, maar minder dan in het Noorden. Hierbij zijn er 4: Dobbit TV, Disney Jr, Studio 100 en Eleven.

Het effect van de sport is zichtbaarder in het Zuiden dan in het Noorden. La Une stijgt met 0.9 punt ten opzichte van 2015 en La Deux met 1 punt. Het aandeel van de andere Franstalige zenders en de groep van thematische zenders blijven stabiel: RTL-TVI stijgt met 0.2 punt, Club RTL is zeer stabiel, Plug RTL verliest 0.3 punt, AB3 wint 0.3 punt en de thematische zenders winnen 0.1 punt. De groep “Others Fr” verliest daarentegen sterk: -2.2 punten.

Ten slotte zien we een stijging van Pay+DVB+Connected TV: +1.2 punt, maar VCR+DVD+Perif verliest wel 0.8 punt.

*Other Thema = in the North : Discovery Channel, National Geographic, Caz/Acht, Njam!, Fox, MTV, Comedy Central, Dobbit, Kanaal Z + from 2015 : ex-Libelle TV (January-June), History, TLC, Xite+ from 2016: Evenaar, Plattelandstelevisie, Eleven, Ment TV, Zes & the 11 regional TV channels;  in the South: National Geographic, Canal Z & MTV + from 2015 : Contact Vision + from 2016 : Dobbit TV & Eleven

**Nederland 1 & 3, TF1, France 2 & 3 and Arte estimated on the basis of quarter database

Bron: Audimetrie, 15+, 17:00-23:00, 2014-15=Live+6; 2016=Live+7